עומדים בשער

ביקורת על תקשורת הספורט

העין השביעית

with 27 comments

לצערי עדיין לא התקבלה פניה מתאימה בנוגע למחליף.

בנתיים ייגר היקר מתחיל לכתוב טור בעין השביעית, להלן דבריו מתוך העין השביעית

מלפפון בהפתעה

פעם בשנתיים, ביורו או במונדיאל, נרגעת מעט בצת תקשורת הספורט והופכת את עונת המלפפונים של הכדורגל הישראלי לנינוחה יותר ולמטומטמת הרבה פחות. אלא שבמדורי הספורט משתעממים כנראה מהר מעיסוק בספורט נטו, ומנצלים כל הזדמנות כדי לחזור לבאסטת הספקולציות והרכילויות. מדובר ב-90% של סחורה קלוקלת, אבל עיתונות הספורט הצעקנית והמצהיבה לא תוותר על התענוג להפוך לרוכלת ולמרכלת. אז מה אם יש יורו? נוריד לו את הערך עד שידהה כמו הדולר. ספורט "ידיעות אחרונות" כבר נכנס בימים האחרונים חזק לעניינים כשהחזיר את מלפפוני ישראל לעמודים הפותחים.

למזלה של בצת תקשורת הספורט, היא קיבלה בסוף השבוע שעבר רוח גבית מפתיעה. פתאום, משומקום, צץ סיפור תקיפתו של איציק זוהר. כוכב הבילויים של שמי הכדורגל, פרשן ערוץ 10, הותקף בתל-אביב ונחתך בפניו בנסיבות לא ברורות. בבת אחת נדחקו הצדה כל ענייני אליפות אירופה, דיווחי השליחים המיוחדים נותרו נכלמים בשולי הדרך, ורונאלדו, טורס ומיסייה פלאטיני השפילו מבטם. רוב מדורי הספורט לא הרשו לעצמם לפספס את הסנסציה הרכילותית/פלילית ולמרוח כותרות בומבסטיות, אף שלא מדובר בספורטאי פעיל.


שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מה-12.6

בספורט "מעריב" נתנו הפניה בולטת בשער, אבל את הסיפור עצמו פירסמו במקום הראוי לו, עמודי החדשות. בספורט "ידיעות אחרונות" לא נתנו לסיפור לחמוק להם מהידיים. 80% משער המדור ביום חמישי שעבר הוקדשו לסיפור: צילום קלוז-אפ ענק תחת הכותרת: "אלמוני חתך את פניו של זוהר". הידיעה עצמה נמרחה על פני עמוד שלם, כשמכריו של זוהר, כולל אשת יחסי-הציבור והסוכן שלו (שבכלל היה בחו"ל בעת התקיפה), ממחזרים שוב ושוב אותם פרטים: זוהר הלך ברחוב, מישהו תקף אותו, היה הרבה דם, אנחנו מזועזעים. בידיעה לא ויתרו על אזכור של רקע רומנטי כאפשרות לתקיפה, והנה לכם מלפפון עסיסי יותר מעוד העברה של שחקן משמשון לבית"ר.

אתר ערוץ הספורט חתם את היום בכותרת ראשית על הסיפור: "צפו באיציק זוהר משחזר את הלילה בו הותקף בלב תל-אביב". גם הניצחון הדרמטי של קרואטיה על גרמניה באותו ערב ביורו לא בילבל את שיקול דעתם.

היו אתרי ספורט שלא התאפקו והפיקו כותרות מתחכמות ומשעשעות: "איציק זוהר מציג: על הפנים", או "פני צלקת". ממש מיטב היצירתיות, שזכותה עוד ידיח איציק שלנו את אל פצ'ינו ממעמדו. האתר וואן דיבר אל קוראיו בשפה נמוכה במיוחד: "מי קרע את איציק זוהר". רוצה לומר: כנסו כנסו לקרוא איך דפקו לאיציק ת'צורה, קטע קטע.

עניין איציק זוהר הוא חלק מאופנת העיתונות החדשה: לא מגישי חדשות, אלא דוגמני חדשות. לא זמרים, אלא דוגמני זמר. לא ספורטאים, אלא דוגמני ספורט. לא קורבנות פליליים, אלא דוגמנים של קורבנות. ובמקרה של זוהר – לאו דווקא קורבן, אלא גבר גבר. כל סיקור תקיפתו הריח מאספסוף שמתגודד מסביב לקטטת רחוב וצועק "תכניס לו!". הניוז הוא לא העובדה שאושיית ספורט הותקפה, אלא קריצה עבה לקוראים שבשבילם זה אחלה אקשן לימי הקיץ החמים. מעבר לזה אין פה דבר וחצי דבר שדומה לעיתונות ספורט.

לפני כמה חודשים פורסם כי גרפיקאית ב"ידיעות אחרונות" ספונה בחשאי באחד החדרים ומכינה עיצוב חדש למדור הספורט המיושן. שנה וקצת אחרי שמוסף הספורט של "מעריב" עבר מתיחת פנים וגדל דרמטית במספר העמודים, ניסו ב"ידיעות אחרונות" להכין תשובה. לפני שבועיים הופתעו קוראי הספורט בעיתון של המדינה לראות עיצוב בית-מרקחת בניחוח הייטקי, אנטיתזה מוחלט להתלהמות ולצעקנות המאפיינות את המוסף.

אלא שאחרי יומיים הסתיימה ההרפתקה ההזויה. מישהו ב"ידיעות אחרונות" הורה להעיף את הדבר הזה ולחזור מיד למקורות. מצד אחד, לזכותם ייאמר שהם הבינו את הטעות ותיקנו, ומצד שני, קוראי העיתון אינם אמורים להיות שפני נסיונות של עיצוב. על זה ביזבזו זמן וכסף? אם לא היו בטוחים שזה מה שהם רוצים, למה עלו עם זה? ואם היו בטוחים במוצר החדש, למה נבהלו מהתגובות והורידו אחרי יומיים? חאפרים.

פספוס: "ידיעות אחרונות" העניק ביום ראשון שער וכפולה לאייל ברקוביץ' במה שנראה כניסיון לעשות לו יחסי-ציבור לקראת מינויו האפשרי למאמן נבחרת הנערים. ברקוביץ' נשאל גם על הסיפור שבו תקף לפני כמה חודשים מאמן ילדים במכבי הרצליה מפני שקיפח את בנו, והכריז: "לא מתבייש בזה". זו היתה צריכה להיות כותרת הראיון, שכן היא רלבנטית מאוד למינויו הצפוי כמאמן ילדים וכדמות חינוכית. אלא שעורכי ספורט "ידיעות אחרונות" התעלמו ממנה בכותרת הראיון, בכותרת המישנה ובטיזרים.

תמוה: היורו בעיצומו, ההכרעה ב-NBA קרובה, הכדורסל נמחק ממפת הגליל העליון, ובאתר ערוץ הספורט חושבים שמסיבת עיתונאים בשידור ישיר עם יו"ר מכבי פתח-תקווה, שלובש חליפת איומים, צריכה להיות הכותרת הראשית.

מייל לתגובות: yegerm9@walla.co.il

Written by תמיס

יוני 17, 2008 בשעה 1:11 pm

פורסם בספורט

27 תגובות

Subscribe to comments with RSS.

  1. רק חבל שאין שם אפשרות לתגובות….

    guly

    יוני 17, 2008 at 1:19 pm

  2. בגלל זה הטור כאן…

    תמיס

    יוני 17, 2008 at 1:25 pm

  3. תמיס יקר, לפני שבוע הודעת שאתה פורש מפני שאתה מפחד. "אשתי דואגת לפרנסתי" רשמת כמדומני (אין לי כוח לחפש את הציטוט המדויק). מאז עבר שבוע, ובכל יום אתה כותב משהו בבלוג. שורה, שתיים, מילה, לא משנה. אתה עדיין מסכן את עצמך כביכול בחשיפה אז מה העניין? פרשת כי נמאס לך לכתוב? לחלוטין לגיטימי, גם אני הייתי משתגע מהקרציות שמגיבות פה על הפוסטים שלך. פשוט חשוב לי שתדע שיש אנשים שמעריכים אותך, וחבל שהבלוג הזה יירד לטימיון. תן עוד ניסיון, ראינו אתמול את התוצאות. אם לא יילך, חכה עד שיבוא יורש ואז תפרוש. יש לך תפקיד חושב.

    אלי

    יוני 17, 2008 at 2:18 pm

  4. חתולים, חתולים גדולים וירוקים.

    ארטישוק הנקמה

    יוני 17, 2008 at 2:42 pm

  5. מסתבר שהפיתרון של וואן לירידה ברייטינג הוא פשוט הגברת קצב ה"פרסומים הראשונים" (שהם לא ממש פרסומים ראשונים) ועוד כל מני פבריקציות, כמו חלוץ שמועמד לבית"ר אחרי שהבקיע כביכול 70 שערים בעונה בערב הסעודית. בסדר. כמה חבל שבבדיקה קטנה מתברר שהדיווחים הם על קרוב ל-70 שערים שהבקיע בשלוש עונות בגאנה, לפני שהגיע לערב הסעודית, שזה עדיין מספר יפה, אבל קצת יותר ריאלי.

    וכן, כמה מפתיע שבעקבות הלחץ ההיסטרי בבית בסר, הדגל של אליפות אירופה מורד מראש התורן אי שם לשוליים. צריך להסתער על שוק המלפפונים, ולעזאזל הכדורגל. "אתר ספורט", עלק.

    אמיר ענבר

    יוני 17, 2008 at 2:54 pm

  6. איך יכולת לעבוד ב"אתר הספורט" עלק הזה?

    לאמיר ענבר

    יוני 17, 2008 at 3:09 pm

  7. כבר אמרתי פעם שאני מצטער על כל רגע, למרות שאין כל כך מה להשוות. כשעבדתי שם זה היה רחוק מאוד מהמפלצת שהאתר הזה היום.

    היו פרסומים ראשונים, אבל במינון הרבה יותר נמוך ובטח לא אחרי שהדברים כבר פורסמו במקומות אחרים, לפחות לא במתכוון. היום די ברור שהם פשוט לא סופרים אף אחד וגם דברים שמופיעים בבוקר בעיתון או עולים באתרים אחרים שעתיים לפניהם, יכולים להפוך אצלם לפרסום ראשון. לא היו "ראיונות מיוחדים" על כל ראיון מעפן עם שחקן מעפן זה או אחר, גליצ'ים היה איזה מדור שהתחבא בתוך ביג וואן, וכשהיה טורניר כמו אליפות אירופה, היה ברור שלמשך חודש, כל הידיעות בנושאים האחרים יידחקו לשולי העמוד.

    בקיצור, כשעבדתי שם זה עוד היה אתר ספורט. עכשיו, איך קראו לזה רוסק וייגר? אתר הריכולים והמסיבות? בול.

    אמיר ענבר

    יוני 17, 2008 at 3:20 pm

  8. אמיר ענבר הוא לא היחיד שמתבייש בעברו כאחד שעבד באתר הקלקולים והזימות.
    כולנו משתתפים בצערו של אמיר ושל אחרים שעברו טראומה דומה.
    יגר – הטור שלך טוב. תמשיך כך.

    יהורם

    יוני 17, 2008 at 3:51 pm

  9. תמיס מנסה לבדוק האם יעזו לחשוף אותו
    כפי שפורסם בשבוע שעבר, דורון ברגר אמר לתמיס שהוא יודע מי הוא. תמיס קצת נבהל והודיע כי הוא עוזב. מאז הוא כותב כל יום שורה או שתיים כדי לראות האם ברגר יודע/לא יודע/ מיהו. האם בכוונתו לחשוף או לא.
    לא מאמינים? אל תאמינו

    אלעד

    יוני 17, 2008 at 4:02 pm

  10. תמיס, יש אפשרות להגדיל פונט של דברי ייגר?

    צ'אק נוריס

    יוני 17, 2008 at 4:19 pm

  11. צ'אק – אין לי מושג מה גורם לזה… לא מצליח לשנות.

    אלעד – אתם חיים שם בסרט… ברגר, אתה, יוסי, רונן וכל מי שמקשקש לי במייל. אתם מוזמנים בכיף לחשוף מה שאתם רוצים. זה דווקא יהיה נחמד.
    רק היזהרו לא לפגוע באחרים

    תמיס

    יוני 17, 2008 at 5:00 pm

  12. הלו ייגר, ברוך שובך.
    מישהו יודע לאן נעלמה יופ ציוני ולמה?

    פופיק ארנונה

    יוני 17, 2008 at 6:03 pm

  13. סימנים ראשונים לפאניקה בבית בסר?

    http://www.one.co.il/Article/118105.html

    כנראה שמישהי ממש התעצבנה אחרי שפורסם סקר TIM. אאוץ', זה כואב להיות מקום שני.

    juan

    יוני 17, 2008 at 6:24 pm

  14. בדיוק קראתי את זה כולל הטוקבקים המושתלים וצחקתי נורא.
    היה לי מאוד נעים לדעת מה עומד מאחורי הכתבה.
    אני מוכן להתערבות. אם תהיה תביעה נגד ערוץ הספורט בנושא ריו פרדיננד אני לוקח את המושכות על הבלוג הזה…

    יוסיי הכושי

    יוני 17, 2008 at 9:05 pm

  15. כעת נעבור לגליץ' החם של היום:

    כרטיס אדום חזק לרכילאית בכירה מרדיו 99 שלא שמה לב ופתאום אאוץ', חטפה זבנג והאתר שבראשותה התדרדר למקום השני והאחרון בדירוג. אייי כואב כואב… אחחח… מכה חזקה, איפה החובש??. מותק ככה זה כשכל הזמן נפוחים מחשיבות עצמית וחושבים שכל העולם בכיס שלך. כרטיס אדום!!! אוחחח כואב כואב…

    אמבוש

    יוני 17, 2008 at 9:41 pm

  16. יש לי שאלה רצינית – מישהו יודע מהו -בדיוק- סקר TIM?

    אני ואני

    יוני 17, 2008 at 11:35 pm

  17. איך כולם שמחים שאתר המסיבות שנקרא 1 הפך להיות 2…

    זאב וולף

    יוני 17, 2008 at 11:37 pm

  18. חתולים, חתולים קטנים ומלוחים

    ארטישוק הנחמה

    יוני 18, 2008 at 2:35 am

  19. ארטישוק הנחמה

    יוני 18, 2008 at 2:36 am

  20. http://www.popup.co.il/?p=493

    למה סקר TIM לא שווה כלום?

    זאב הנחמה

    יוני 18, 2008 at 2:38 am

  21. סקר TIM נערך בקרב מדגם של 800 משתמשי אינטרנט (גילאי 13 ומעלה) באוכלוסיה היהודית.

    זאב הנחמה

    יוני 18, 2008 at 2:40 am

  22. אכזבה מסויימת מהכתבה של ייגר/מן בעין השביעית. זה לא אותו הדבר. ככה זה כשהלהט פחות בוער בעצמות. אין דינה של בקורת שבועית כבקורת יומית. נותר עוד לראות איך ייגר/מן יתפתח באכסנייתו החדשה. מאוד חבל שאין שם מקום לתגובות מה שמוריד בענק את כמות ההיטים.

    בכל מקרה הסקר של TIM (שלמרות הבעייתיות המובנה בו עדיין משמש כמעין סמן דרך) מביא לאוהבי הספורט חדשות טובות – שרק נמשיך לקרוא על כאלה סימני נפט.

    ל-צ'אק נוריס בנושא הפונט. אצלי זה באנגלית. לחיצה על VIEW, לחיצה על TEXT SIZE ולחיצה על אפשרות יותר גדולה מהנוכחית מגדילה את הפונט.

    דואב/ת

    יוני 18, 2008 at 7:13 am

  23. לא הוזכר סימונס. ובעיתון אחר הוזכר ונכתב בכותרת מזמן. לא מונע מהם את הפלוץ של "פרסום ראשון". מחלת האופיכולרע מתפשטת.

    מצ"ב כתבה של באמת פורסם ובלי לכתוב כפי שפורסם. שבידיעות יעשו בדק בית אצלם על המחחלה של השוויץ במקום לא לו.

    מכבי ת"א מעוניינת בג'ייסון וויליאמס וטרה סימונס
    יום ראשון, 8 ביוני 2008, 10:44 מאת: אריה ליבנת, הארץ

    יעבור לצד השני? טרה סימונס (ברני ארדוב)
    בעקבות רצונו של אפי בינרנבוים נבדקת אפשרות להחתים את הפורוורד של בני השרון ואת הגארד של הפועל חולון שאמר: "זו אפשרות נהדרת"

    אפי בירנבוים, מאמנה החדש של מכבי תל אביב, מעוניין לצרף את ג'ייסון וויליאמס ששיחק תחתיו בבני השרון בעונה שעברה. בנוסף נבדקת החתמתו של טרה סימונס מהפועל חולון. "זו אפשרות נהדרת לשחק בקבוצה מהיורוליג", אמר סימונס ל"ספורט הארץ".

    סימונס, שפתח את הקריירה ה"ישראלית" בהפועל גליל עליון, עבר בתחילת העונה שעברה לקבוצתו של מיקי דורסמן והשיג ממוצעים של 15 נקודות ו-2.6 אסיסטים למשחק. וויליאמס, שחתם בבני השרון בקיץ 2006, השיג בעונה האחרונה ממוצע של 15.9 נקודות למשחק.

    ידיעות ממשיכים בשקרים

    יוני 18, 2008 at 8:50 am

  24. אגב, מילא זה שערוץ הספורט נפלו עם הידיעה במדור הרכילות שוויין רוני מגיע לישראל – לא מופרך לנחש שאם הידיעה הזאת היתה מגיעה לידיים של וואן, היא היתה מסיימת בראש האתר ולא בראש מדור הרכילות, עם הכיתוב בלעדי – אבל כמו שאמר אובי וואן קנובי, מי הטיפש האמיתי? הטיפש, או זה שהולך בעקבותיו? הרי בידיעות אחרונות אצו רצו לפרסם כתבה על חצי עמוד עם כל מני פרטים מהאירוע של רוני. ולא, לא במדור רכילות או משהו, אלא במדור הספורט. אופס, אין רוני.

    אמיר ענבר

    יוני 18, 2008 at 9:13 am

  25. לה לה לה לה
    "רוני. הישארי.
    רוני את אומרת
    שהכל נגמר
    ואת מצטערת
    אין לך מה לומר

    לפני שאת עוזבת
    נשמטת מידי
    קלף נואש אזרוק לך
    רוני אל תלכי

    רוני, אל תלכי
    השמש לא תזרח עלי
    כשאת לא לידי
    רוני אל תלכי
    אני פשוט רוצה אותך, איתי

    "רו..ני. אל תלכי". לה לה לה

    יוני 18, 2008 at 9:19 am

  26. מכבי נתניה פירסמה אמש הודעה כי היא מגנה את מינויו של הקוסם איל ברקוביץ' למאמן נבחרת הנערים. מדוע רק שני אתרים (ynet,walla) ורק ישראל היום פירסמו זאת?

    זאב וולף

    יוני 18, 2008 at 9:41 am

  27. אם זה נכון שרוני לא מגיע/ הגיע (לא כ"כ מטריד אותי אישית…) הרי שYnet התבזה ברמה שאין שניה לה ויישר סופית קו עם אתר הריכולים והמסיבות. זו היתה כתבה דוחה שבה התפארו כי פיני זהבי "אירגן" 30 נערות ישראליות לכבוד מסיבת הרווקים. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3556113,00.html
    גם אם רוני אכן הגיע זה מגעיל ואם לא הרי שלביזיון המוסרי מצטרף גם כשל עיתונאי מחפיר.
    ועל כך כבר אמרו חז"ל אוי לרשע ואוי לשכנו (ולשותפו)

    אישוני הכבאי

    יוני 18, 2008 at 9:59 am


כתיבת תגובה